Środki trwałe – czy każda firma musi je mieć?
16 listopada 2015
Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą często zastanawiają się nad tym jak rozwiązać kwestie dotyczące środków trwałych. Pytania dotyczą nie tylko tego jak wprowadzić środki trwałe do ewidencji, czy kwestii amortyzacji, ale również tego, czy w każdej firmie musi być prowadzona ewidencja środków trwałych.
Środki trwałe – co to jest?
Zacznijmy od zdefiniowania czym są środki trwałe. Zgodnie z ustawą o rachunkowości za środki trwałe uznaje się „rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.” W skrócie można więc powiedzieć, że są to wszystkie rzeczy, które będą używane w firmie i których trwałość jest dłuższa niż rok. Zgodnie z tą definicją środkami trwałymi są w szczególności nieruchomości, samochody, sprzęt komputerowy oraz meble.
Wydawać by się więc mogło, że wszystkie wyżej wspomniane rzeczy powinny być wpisane do ewidencji środków trwałych i powinny podlegać amortyzacji. Jednakże ustawodawca dla rzeczy o mniejszej wartości przewidział inną możliwość, a mianowicie możliwość pełnego wliczenia w koszty uzyskania przychodów środków trwałych, których wartość zakupu wynosi mniej niż 3 500zł netto. Wówczas taki środek trwały ze względu na swoją małą wartość nie jest ujmowany w ewidencji, lecz od razu w całości wliczany w koszty.
Czy każda firma musi mieć środki trwałe?
Wiedząc czym są środki trwałe wróćmy zatem do tytułowego pytania, czy w każdej firmie muszą być środki trwałe. Otóż, jak bezpośrednio wynika z przytoczonych przepisów nie każda firma będzie je posiadać. Nie będzie ich mieć m.in. firma, która do swojej działalności nie potrzebuje drogiego sprzętu, wyposażenia czy samochodu. Nawet jeśli takie przedmioty zakupi, to ich wartość może być niższa niż 3500zł netto, a więc od razu zostaną wliczone w koszty i nie będą wprowadzane do ewidencji środków trwałych.
Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć, że aktualne przepisy pozwalają nowym firmom oraz małym podatnikom ubiegać się o możliwość jednorazowej amortyzacji środka trwałego, nawet jeśli jego wartość przekracza 3500zł netto. Odbywa się to w ramach pomocy de minimis, o której pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów i jest to prawo, a nie obowiązek czyli, że to od podatnika zależy czy zechce z tej formy pomocy skorzystać. Jeśli jednak podatnik się na to zdecyduje, to musi złożyć wniosek do właściwego US o wydanie zaświadczenia o wartości uzyskanej pomocy de minimis.