Elektroniczna administracja – co to jest?
16 grudnia 2015
Czy wiesz, że w Polsce działa elektroniczna administracja, za pośrednictwem której możesz załatwić wiele spraw urzędowych bez uciążliwych wypraw do urzędu i kolejek? System ten działa już od jakiegoś czasu, ale nadal niewiele osób o nim wie. Dziś powiemy czym jest elektroniczna administracja i czy warto z niej korzystać.
Elektroniczna administracja – jak to działa?
Elektroniczny system administracji publicznej umożliwia załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu. Można w ten sposób załatwiać zarówno sprawy prywatne, jak choćby dotyczące dokumentów tożsamości, jak i firmowe, dotyczące np. zmian we wpisach w CEIDG. Na stronie http://epuap.gov.pl/ znajdziesz cały katalog spraw, które można załatwić poprzez administrację elektroniczną.
Za pośrednictwem elektronicznej administracji publicznej możesz składać i odbierać wszelką korespondencję urzędową (m.in. podania, wnioski). Wysyłanie korespondencji jest możliwe z profilu zaufanego, a jej autoryzacja odbywa się poprzez kody sms. Każda wysyłka i odbiór jest potwierdzona Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO), które jest dokumentem tożsamym z potwierdzeniem otrzymywanym przy wysyłce tradycyjnej na poczcie i z pieczątką potwierdzającą złożenie dokumentu na dziennik podawczy.
Jak korzystać? – załóż profil zaufany
Korzystanie z systemu ePUAP wymaga posiadania na tym portalu konta i tzw. profilu zaufanego. Profil zaufany, który jest potwierdzeniem, że podane przy zakładaniu konta dane są prawdziwe można potwierdzić poprzez podpis elektroniczny (jeśli posiadasz) lub poprzez jednorazową wizytę w urzędzie. W celu potwierdzenia danych należy udać się do urzędu z dokumentem tożsamości (dowodem osobistym lub paszportem). Profil zaufany jest przyznawany na 3 lata, a po ich upływie należy przedłużyć jego ważność.
Czy warto?
A teraz spróbujmy znaleźć odpowiedź na pytanie czy warto założyć profil zaufany i korzystać z administracji elektronicznej. Według danych na stronie ePUAP z systemu tego korzysta już ponad milion osób. System ten jest znacznym ułatwieniem dla wszystkich, a szczególnie przedsiębiorców, którzy cenią sobie swój czas. Po uzyskaniu profilu zaufanego, co można załatwić jednorazową wizytą w urzędzie, wszystkie kolejne sprawy można załatwiać już sprzed własnego komputera. Wydaje się więc, że warto z niego korzystać, gdyż oszczędza nie tylko czas na dojazd do urzędu i ewentualne kolejki, ale także nerwy, które zwykle towarzyszą tego typu wyprawom, uznawanym przez większość za niepotrzebną stratę czasu.