Jak analizować statystyki firmowej strony internetowej?
7 grudnia 2015
Czy wiesz, że dzięki analizie Google Analytics możesz zwiększyć swoją sprzedaż? Tak, Google Analytics jest naprawdę potężnym narzędziem, a jego analiza powinna wychodzić znacząco poza sprawdzenie liczby unikalnych użytkowników (UU) i liczby odsłon, które generują. A zatem co jeszcze powinno się sprawdzać?
Dane demograficzne i zainteresowania
Poza liczbą UU najczęściej sprawdzane w Google Analytics (GA) są dane demograficzne. To one pozwalają poznać grupę wiekową i płeć naszych potencjalnych klientów. To dzięki tym informacjom możemy starać się lepiej dostosowywać przekaz zwłaszcza wtedy, gdy jedna grupa wiekowa znacząco dominuje. Inaczej będzie przecież kierowany przekaz do nastolatków, a inaczej do emerytów. Im lepsze dopasowanie treści i języka do potencjalnych klientów, tym lepsze efekty sprzedażowe.
Udowodniono jednak, że związek danych demograficznych z wartością sprzedaży wynosi jedynie 0,12, a znacząco rośnie, gdy grupę docelową wybierzemy pod kątem zainteresowań. Wówczas współczynnik korelacji z wartością sprzedaży wynosi już 0,69. Warto więc poza spojrzeniem na dane demograficzne zajrzeć również nieco niżej, a więc do danych dotyczących zainteresowań naszych potencjalnych klientów.
Pozyskiwanie i zachowanie
Kolejne dane, którym należy się przyjrzeć ze szczególną uwagą, to pozyskiwanie i zachowanie. Pozyskiwanie podaje nam źródła, za pośrednictwem których internauci dotarli na naszą stronę. Dane te pokazują nam czy osoby trafiły z mediów społecznościowych, wyszukiwarek, bezpośrednio czy też z odnośników znajdujących się na innych stronach internetowych. Analiza tych danych może nam pokazać, które działania promocyjne są skuteczniejsze, a nad którymi należałoby jeszcze trochę popracować.
Poza informacją o tym jak internauci trafili na naszą stronę internetową powinny nas również zainteresować dane na temat tego, jak zachowywali się na naszej stronie. Warto więc zajrzeć w zachowanie, z którego dowiemy się między innymi jak długo czytelnicy przebywali na naszej stronie, ilu z nich wyszło ze strony od razu oraz które miejsca na stronie były czytane najczęściej. Dzięki temu będzie można lepiej dopasować treść strony do zachowań większości klientów, a dopracowanie tych treści może wygenerować dodatkowy wzrost sprzedaży.
Przeprowadzone analizy powinny służyć zastanowieniu co można poprawić. Na tej podstawie powinno wprowadzać się zmiany, a następnie testować i analizować czy nowe podejście przynosi zamierzone efekty.