Jak stworzyć spójny wizerunek firmy
9 grudnia 2015
Spójny wizerunek firmy, to mocna marka i wiarygodny przekaz. Wielu jednak wizerunek kojarzy się wyłącznie z identyfikacją wizualną, a przecież składają się na niego jeszcze inne elementy. Zobaczmy zatem jak stworzyć spójny wizerunek firmy.
Dbaj o przekaz
Na wizerunek bardzo mocny wpływ ma sposób przekazu, jaki płynie ze strony internetowej, sposób prowadzenia fanpage oraz sposób komunikacji z firmą. Jeśli firma chce świadczyć usługi o wysokim poziomie specjalizacji, to musi używać języka profesjonalistów. Tylko wtedy jej przekaz będzie spójny. Jeśli natomiast firma kieruje swoją ofertę do młodzieży gimnazjalnej, to również budując wizerunek powinna używać terminologii zrozumiałej i powszechnej w tym środowisku.
Sprawna komunikacja to podstawa
Nieco zaniedbywanym elementem, który mocno wpływa na wizerunek firmy jest komunikacja. Wiele firm dysponuje formularzami kontaktowymi na stronie, które pozwalają zadawać pytania, zgłaszać błędy czy wysyłać inne uwagi do firm. Niestety w wielu firmach system odpowiedzi na nie jest zbyt wolny i klient rozczarowany czasem oczekiwania na odpowiedź czuje się zaniedbany. W efekcie cierpi nie tylko wizerunek firmy, ale mogą ucierpieć też jej przychody, bo niezadowolony z jakości obsługi klient może już nie wrócić.
Sprawna komunikacja dotyczy jednak nie tylko formularzy ze strony internetowej, ale też komunikacji za pośrednictwem mediów społecznościowych. Często to one stają się miejscem, w którym chętnie komentują zadowoleni i niezadowoleni klienci firmy. I to przede wszystkim przekaz płynący z rozmów z niezadowolonymi klientami może poprawić lub pogrążyć firmę, która aspiruje do firmy wiarygodnej, która dba o swoich klientów.
Logo i identyfikacja wizualna
Wróćmy jednak na koniec do systemu identyfikacji wizualnej. Oczywiście tego elementu nie może zabraknąć w firmie, która chce budować spójny wizerunek. To właśnie szata graficzna strony internetowej, wizytówek, papieru firmowego i innych materiałów, na którym może znaleźć się logo tworzą pełny system identyfikacji wizualnej. Dzięki jego jednolitości firma buduje swoją markę w świadomości klientów jako marka poważna, która dba o detale.
Dlatego już na etapie projektowania logo warto pomyśleć o tym czy logo będzie łatwe do wydruku, będzie się mieścić np. na taśmie do zaklejania paczek dla klientów czy też na metkach wszywanych w produkowane wyroby. Warto również wybrać zestaw czcionek, który będzie używany w korespondencji handlowej i sprawdzić czy na pewno są w nim dostępne polskie znaki. Brak polskich znaków bardzo brzydko wygląda zarówno w pismach, jak i na stronie internetowej.