Jak wybrać dobre konto firmowe?
3 września 2015
Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą teoretycznie nie musisz posiadać firmowego konta bankowego, nie ma bowiem takiego prawnie usankcjonowanego obowiązku. Jednakże dla własnej wygody i przejrzystości rozliczeń firmowych dobrze by było, żebyś takie konto posiadał. Dzisiaj podpowiemy jakimi cechami kierować się przy jego wyborze.
Koszty podstawowe
Oczywiście dla wielu osób, które dopiero zaczynają prowadzić działalność gospodarczą podstawową kwestią są koszty. Faktycznie koszty obsługi firmowych rachunków bankowych są różne w zależności od banku i łączne koszty miesięczne mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt złotych. Podstawowe koszty, na które warto zwrócić uwagę to:
– koszt prowadzenia rachunku bankowego,
– koszt przelewów wychodzących,
– koszt przelewów do US i ZUS,
– koszty związane z kartami,
– koszty związane z wpłatami i wypłatami gotówki
Ustalenie priorytetów
Powyższe koszty należy jednak analizować przez pryzmat swojej działalności. W tym wypadku bowiem wiele zależy od branży. Osoby, które wykonują dużo przelewów miesięcznych będą szukały konta z brakiem opłat za ich wykonywanie lub takie, w których ta opłata będzie niska. Osoby współpracujące z zagranicą będą potrzebowały łatwej obsługi operacji w innych walutach. Jeszcze inni będą mieli do czynienia głównie z gotówką i interesować ich będzie możliwość wpłat i wypłat gotówkowych o dogodnych dla siebie godzinach i bez dodatkowych opłat.
W związku z powyższym nie da się jednoznacznie określić wyższości jednego konta nad drugim. Trzeba przeanalizować specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej, spisać operacje, które będą wykonywane, a następnie spojrzeć na temat globalnie, bo to wysokość kosztów z związanych z najczęściej wykonywanymi operacjami będzie znacząco wpływała na łączny miesięczny koszt utrzymania rachunku.
Usługi dodatkowe
Poza podstawową ofertą konta firmowego dla niektórych osób znaczenie może mieć również dostępność usług dodatkowych. W skład nich mogą wchodzić m.in.:
– linia kredytowa,
– dostępność kart kredytowych,
– ubezpieczenie,
– przelewy ekspresowe,
– przelewy walutowe.
Przeprowadzona na podstawie powyższych kryteriów analiza pozwoli dokonać porównania oferty kont firmowych oferowanych w różnych bankach. Dokonując porównania warto pamiętać również o tym, że konta internetowe generują niższe koszty niż konta bez dostępu online. Dlatego warto decydować się na konto online, bo poza wyższym komfortem korzystania z usług bankowych możemy również ograniczyć koszty, co zwłaszcza na początku prowadzenia firmy ma duże znaczenie.